Tuesday 27 June 2017

Projek Arduino 5: Menggunakan Keypad 3x4 bersama LCD


Ini akan memapakan nombor yang ditekan pada LCD 16x2. Untuk menggunakan keypad, perlu download library keypad terlebih dahulu. Ia akan papar 16 nombor sahaja pada LCD.


LANGKAH-LANGKAH


1. Komponen yang digunakan

    -Arduino Uno dan kabel
    -Keypad matrix 3x4
    -LCD 16x2
    -wire/jumper
    -potentiometer 10k
    -protoboard



    Download keypad library disini



2. Susunan komponen


Susunan komponen


 //salin



#include<LiquidCrystal.h>

LiquidCrystal lcd(5,4,3,2,1,0);

#include<Keypad.h>

const byte ROWS=4;
const byte COLS=3;

char keys[ROWS][COLS]={
  {'1','2','3'},
  {'4','5','6'},
  {'7','8','9'},
  {'#','0','*'}
};

byte rowPins[ROWS]={6,7,8,9};
byte colPins[COLS]={10,11,12};

Keypad kpd = Keypad( makeKeymap(keys), rowPins,colPins, ROWS, COLS);

void setup()
{
  for(int k=8;k<14;k++)
  {
    pinMode(k, OUTPUT);
  }
  lcd.begin(16,2);
}

void loop()
{
  char key = kpd.getKey();
  if(key !=NO_KEY)
  {
    lcd.print(key);
  }
}


//tamat



Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment