Tuesday 27 June 2017

SMART BAG USING GPS AND GSM (RM550)



Projek ini menggunakan GPS modu untuk mendapatkan longitud dan latitut dari satelit. Projek ini kos sederhana. Ia sesuai dengan harga kerana komponen seperti GPS modul yang kami gunakan agak mahal. Projek ini juga menggabungkan GPS dan GSM. GSM yang kami gunakan adalah jenis SIM900A Mini. Terdapat simkad yang aktif pada GSM. Projek ini juga kami sambungkan kepada Google Maps. Pada Google Maps akan memaparkan lokasi dimana pengguna beg itu berada. Di beg itu akan terdapat butang rahsia untuk ditekan jika terdapat sebarang masalah. Kemudian GPS akan menghantar kedudukan dan GSM akan menghantar kedudukan dalam bentuk URL ke google Map. Mesej dari GSM akan dihantar ke seseorang seperti ibu atau bapa pengguna. Ia sesuai untuk kanak-kanak. Antara komponen utama adalah:


1. Arduino Uno
2. GSM Sim900a
3. GPS SKM35
4. Simkad
5.Battery
6. Beg
contoh URL yang diterima apabila button ditekan.



Projek ini adalah terhad sahaja. Sila buat tempahan awal.


Setiap tempahan projek, pelanggan akan mendapat program, skematik dan projek siap. Disini untuk semua projek tiada program/coding yang percuma. Semua projek perlu ditempah.



Untuk projek didalam blog ini tempoh untuk siap 1-4 minggu. Untuk projek tiada didalam blog ini tempoh siap 1-8 minggu. Disarankan supaya membuat tempahan awal bagi mengelakkan sebarang masalah. Untuk prtanyaan/tempahan sila hubungi kami. Maklumat di sebelah kanan blog atau ke tab About Me (Click Here).


No comments:

Post a Comment